Kontakt z ZUS – jaki chcesz

Elektronicznie, telefonicznie lub bezpośrednio na konkretną godzinę – każdy sam może zadecydować, w jaki sposób chce załatwić swoje sprawy w lubuskich placówkach ZUS skutecznie i bezpiecznie
W dobie pandemii, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadził różne rozwiązania pozwalające na szybki i bezpieczny kontakt z urzędem. W wielu sytuacjach, aby załatwić swoją sprawę nawet nie trzeba wychodzić z domu – wystarczy komputer lub telefon. Chcąc skorzystać z porady eksperta ZUS twarzą w twarz, nie wychodząc z domu, można umówić się na spotkanie online. Wystarczy komputer lub smartfon z kamerą i mikrofonem. Aby się umówić, trzeba wejść na stronę zus.pl w zakładkę e-wizyta, a następnie kliknąć okienko umów się na wizytę. Z wirtualnej wizyty mogą skorzystać także osoby głuche lub słabosłyszące. Obecnie w województwie lubuskim tę formę kontaktu wybrało niemal 800 osób. Swoje sprawy można załatwić również telefoniczne, przez Centrum Obsługi Telefonicznej 22 560 16 00, po wybraniu numeru, należy tonowo wybrać temat rozmowy. Telefonicznie można uzyskać informację z zakresu rent i emerytur, zasiłków, ubezpieczeń oraz obowiązków płatnika składek. Pełne informacje w swojej sprawie można otrzymać przez telefon po podaniu identyfikatora PUE i hasła (PIN) do COT. W innym wypadku pracownik będzie mógł podać tylko informacje ogólne. Wiele spraw można załatwić też poprzez Platformę Usług Elektronicznych PUE ZUS. Jeśli ktoś nie ma jeszcze konta, może je założyć w każdej chwili za pomocą profilu zaufanego lub bankowości elektronicznej. Można to zrobić również w placówkach ZUS, korzystając z pomocy pracowników. W razie potrzeby, wszystkie placówki ZUS można odwiedzić osobiście. Najlepiej jednak umówić się na konkretny dzień i godzinę. Można to zrobić nie tylko przez PUE ZUS, ale także telefonicznie. Wizyty do Oddziału ZUS w Gorzowie można rezerwować pod numerem 95 739 54 49, a w Zielonej Górze – pod numerem 68 329 43 97. Podczas rozmowy należy podać imię, nazwisko, PESEL lub serię i numer dokumentu tożsamości oraz numer telefonu komórkowego. Trzeba także określić placówkę, w której ma się odbyć wizyta, sprawę, jaką chce się omówić oraz wskazać dzień i godzinę wizyty. Na podany podczas rozmowy numer telefonu przyjdzie wiadomość SMS z terminem oraz numerem rezerwacji wizyty. Zawiera on 10 cyfr, które należy wpisać na ekranie urządzenia do wydawania numerków w placówce ZUS. Jeśli klient nie ma jeszcze konta na PUE, na wizytę może umówić się najwcześniej 6 dni przed jej terminem. Obsługa bezpośrednia w placówkach ZUS jest realizowana przy zachowaniu wszelkich zasad bezpieczeństwa. Klienci są wpuszczani pojedynczo, muszą mieć maseczki zasłaniające nos i usta. Pracownik Sali Obsługi będzie kierował do odpowiedniego stanowiska, w zależności od tego, jaką sprawę będzie się chciało załatwić. Przy stanowisku może przebywać tylko jedna osoba (poza opiekunami osób z niepełnosprawnością, tłumaczami języka migowego, pełnomocnikami lub rodzicami z dzieckiem).