Episkopat krytycznie o rozporządzeniu MEN ws. lekcji religii

2024-08-05 12:16
Pierwszy dzień obrad 396. Zebrania Plenarnego KEP
Autor: BP KEP Pierwszy dzień obrad 396. Zebrania Plenarnego KEP

Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski wyraziła sprzeciw wobec ogłoszenia Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 26 lipca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii. „Ministerstwo Edukacji Narodowej nie uwzględniło opinii i postulatów przedstawianych w spotkaniach przez Kościoły i związki wyznaniowe” - czytamy w oświadczeniu.

„Bardzo smuci fakt, że zmiany zostały wprowadzone bez wymaganego przez prawo porozumienia ze stroną kościelną” - czytamy w oświadczeniu Komisji Wychowania Katolickiego KEP w związku z Rozporządzeniem Ministra Edukacji dotyczącym organizacji lekcji religii w szkole. Członkowie Komisji podkreślili, że nauczanie religii katolickiej i innych wyznań wspiera wychowawczą rolę szkoły, a także stanowi integralną część wychowania człowieka. Zachęcili też wszystkich wiernych do podejmowania działań ukazujących wartość lekcji religii w szkole.

„Dziękujemy mediom katolickim, ruchom i wspólnotom religijnym za podejmowanie działań w obronie lekcji religii. Prosimy wszystkich o włączenie się w akcję na rzecz obrony lekcji religii w szkole „TAK dla religii w szkole” podjętą przez cztery tygodniki katolickie: Niedzielę, Gościa Niedzielnego, Idziemy i Przewodnik Katolicki” - czytamy w oświadczeniu

Założeniem nowelizacji jest poszerzenie możliwości organizacji nauki religii i etyki w grupach międzyoddziałowych i międzyklasowych złożonych także z wychowanków i uczniów, którzy do tej pory nie byli łączeni na tych zajęciach z wychowankami lub uczniami z innych oddziałów i klas.

Oznacza to - poinformowano - że dyrektor szkoły ( przedszkola) będzie mógł połączyć z taką grupą dzieci lub oddziałów lub klas, na których na lekcję religii zgłosiło się siedmioro lub więcej uczniów z osobami z klas, w których na lekcję religii zgłosiło się mniej niż siedmioro dzieci.

Jednocześnie rozrządzenie wprowadza zasadę, zgodnie z którą uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę obejmującą: uczniów klas I -III albo klas IV - VI lub klas VII i VIII. W grupie międzyklasowej mogą być więc uczniowie np. z klasy I i  III szkoły podstawowej, ale już nie z klasy II i V szkoły podstawowej.

Źródło: BP KEP