Nowoczesne pociągi na zachodniopomorskich torach

2021-12-17 16:48
hybrydy
Autor: materiały prasowe

Kolejne nowoczesne pojazdy z podwójnym napędem rozpoczynają służbę na Pomorzu Zachodnim. Pociągi będą obsługiwać połączenia Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Szczecinek.

Pojazdy z podwójnym napędem, elektrycznym i spalinowym, to nowość na polskich szlakach kolejowych. Województwo Zachodniopomorskie w 2020 r. zamówiło dwie hybrydy, które rozpoczęły służbę w styczniu br. Kursują na trasie ze Szczecina do Kołobrzegu i Koszalina. Na siedem pojazdów hybrydowych Województwo Zachodniopomorskie przeznaczyło ponad 170 mln zł brutto. Zakupy taboru są możliwe dzięki dofinansowaniu środkami Unii Europejskiej.

- Pomorze Zachodnie to pierwszy region w Polsce, gdzie nie tylko po drogach, ale także po torach jeżdżą pojazdy hybrydowe. Nowoczesne, przyjazne środowisku, wygodne i bezpieczne – podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Jesteśmy krajowym liderem w jakości taboru i jakości usług w regionalnych przewozach kolejowych. W tym roku na zachodniopomorskich torach pojawiło się aż siedem hybryd.

W umowie z producentem – firmą Newag, zabezpieczono tzw. prawo opcji – możliwość zakupu do 10 kolejnych pojazdów. Województwo skorzystało z tego zapisu, zamawiając jeszcze pięć hybryd. W lipcu przyjechały dwie, w tym „morski pociąg”, który dotarł pod samą latarnię i plażę w Kołobrzegu. Teraz hybrydowy tabor na Pomorzu Zachodnim uzupełniają kolejne trzy. Ich malatura będzie symbolizować ekologiczny, zielony region.

Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

Hybrydowy napęd tworzą cztery elektryczne silniki trakcyjne o łącznej mocy 1600 kW zasilane z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasila silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).