Ruszają prace na trasie rowerowej Kołobrzeg-Pyszka

2025-03-27 17:37
Dygowo z lotu ptaka
Autor: materiały prasowe

Rozpoczyna się budowa nowej drogi rowerowej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 163 na odcinku Kołobrzeg–Pyszka. W poniedziałek, 24 marca wykonawca prac przejął plac budowy. Na przeprowadzenie prac ma zgodnie z umową 400 dni.

O rowerową inwestycję na tym odcinku bardzo zabiegały gminy Dygowo i Kołobrzeg. Odcinek zostanie włączony do Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, ale będzie budowany poza dotychczasowymi czterema głównymi ciągami rowerowymi, które powstają dzięki współfinansowaniu UE. Ta budowa będzie finansowana w połowie ze środków województwa, pozostała z budżetów gmin Dygowo i Kołobrzeg.

- To dobry czas dla Pomorza Zachodniego, dla gmin Dygowo i Kołobrzeg. Rusza budowa trasy, która będzie rozpoczynać się od węzła Kołobrzeg Wschód do Pyszki, to jest 11,1 km nowej trasy. Będzie nas to kosztowało blisko 20 mln zł –

– mówi wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Jakub Kowalik.

Z kolei wicemarszałkini Anna Bańkowska przypomniała, że rok temu z wójtami gmin Dygowo i Kołobrzeg podpisała porozumienie, z którego wynika m. in., że trzy samorządy będą partycypować w budowie tej trasy.

- Prace podzieliliśmy na dwa etapy. Pierwszy to Kołobrzeg Wschód-Dygowo, a w 2026 roku chcemy zrealizować kolejny etap - z Dygowa do Pyszki. Ta ścieżka wpisuje się w strategię rowerową dla Pomorza Zachodniego. W sąsiednim powiecie, powiecie białogardzkim, taka ścieżka jest zbudowana. Docelowo chcielibyśmy, aby ta ścieżka nie kończyła się w Pyszce, ale doszła do granic powiatu kołobrzeskiego i połączyła ze ścieżką w powiecie białogardzkim. Mamy nadzieję, że to się uda, żeby turyści i nasi mieszkańcy mogli bezpiecznie przejechać tę trasę –

– mówi Anna Bańkowska.

W sezonie letnim na DW 163 panuje wzmożony ruch samochodowy. Pojawia się też coraz więcej rowerzystów. Stąd starania samorządowców i województwa o rozbudowę tego ciągu komunikacyjnego.

Nowa trasa będzie mieć nawierzchnię bitumiczną o szerokości 2 m, a na terenie miejscowości, gdzie najczęściej będzie przebiegać przy samej krawędzi jezdni – zostanie poszerzona do 3-3,5 m.

Zakres projektu obok budowy drogi rowerowej obejmie również budowę i rozbudowę odcinków kanalizacji deszczowej, budowę przepustów pod zjazdami, przedłużenie przepustów pod koroną drogi, budowę i przebudowę zjazdów, usunięcie kolizji istniejących sieci z projektowaną drogą rowerową czy montaż elementów bezpieczeństwa ruchu.

Projekt, który powstał właśnie na zlecenie Gminy Dygowo, uwzględnia też przepisy dotyczące likwidacji barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych.