Zakończyła się wieloletnia modernizacja zajezdni tramwajowej w Nowej Hucie
Ostatnim etapem wartej 130 mln zł inwestycji było oddanie do użytku hali warsztatowej do obsługi najnowocześniejszych tramwajów kupowanych przez miejskiego przewoźnika.
Budynek ma długość 150 metrów. Pomieści jednocześnie aż dziewięć tramwajów, także najdłuższych w Polsce, wyprodukowanych przez PESĘ 43-metrowych Krakowiaków.
Kraków kupuje nowe tramwaje, kupiliśmy Krakowiaki, teraz kupujemy Stadlery, a te tramwaje potrzebują innej infrastruktury technicznej do obsługi technicznej do obsługi. Muszą być odpowiednie suwnice, kanały z klapami uchylnymi, czego w starej hali nie było, dlatego teraz ta obsługa tramwajów będzie prawie perfekcyjna - wyjaśnia Zbigniew Mortek, kierownik Stacji Obsługi Tramwajów Nowa Huta.
Budynek hali jest przyjazny środowisku. W jego podziemiu znalazły się zbiorniki retencyjne, a na dachu zainstalowano panele fotowoltaiczne.
Fotowoltaika pozwala nam uzyskać ok. 25 proc. energii. Dążymy do tego, by cały plac na terenie Zajezdni Nowa Huta został pokryty fotowoltaiką, bo to pozwoliłoby nam uzyskać, wraz z magazynem energii 100 proc. zapotrzebowania na energię dla tego obiektu - mówi Rafał Świerczyński, prezes MPK w Krakowie.
W ramach trwającej siedem lat modernizacji powstały między innymi wykorzystująca wyłącznie deszczówkę całoroczna myjnia dla tramwajów, 12 nowych torów postojowych, a także zaplecze socjalne dla liczącej kilkuset pracowników załogi zajezdni.