Budowa drogi S19 Lublin - Lubartów może ruszać [AUDIO]

Pozwala na to decyzja ZRID, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, którą wydał wojewoda lubelski. Na tą trasę czekają mieszkańcy, kierowcy i samorządowcy.
23-kilometrowy odcinek ekspresówki, który zacznie się na węźle Lublin - Rudnik, będzie omijał miejscowości Niemce i Lubartów. To usprawni ruch tranzytowy i poprawi bezpieczeństwo. - Cieszymy się z wydania decyzji z ZRID. Jest to bardzo ważny odcinek. Droga Lubartów Lublin jest w tej chwili prawdopodobnie najbardziej wyczekiwanym przez kierowców i mieszkańców odcinkiem, jeśli chodzi o drogi ekspresowe w województwie lubelskim. Szczególnie mam tu na myśli fragment między Ciecierzynem a Niemcami, gdzie z powodu dużego natężenia ruchu codziennie tworzą się zatory i jest po prostu niebezpiecznie. Natężenie ruchu na tym odcinku to około 27-28 tysięcy pojazdów na dobę i jest to najbardziej obciążona ruchem jedno-jezdniowa droga krajowa w województwie lubelskim. Droga ekspresowa rozwiąże te problemy - mówi Łukasz Minkiewicz, rzecznik lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji.
- Pierwsze prace to będą prace przygotowawcze, natomiast jeżeli pogoda pozwoli to rozpoczną się prace ziemne, także przebudowa sieci podziemnych, budowa dróg technologicznych, także prace archeologiczne. Trwa już rozpoznanie saperskie, natomiast w pełnym zakresie prace budowlane będą realizowane wiosną. Trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa, wykorzystując korytarz obecnej jedno-jezdniowej obwodnicy miasta. Od wschodu ominie miejscowość Niemce. W miejscu obecnego skrzyżowania drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką numer 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Z kolei na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemcy Wschód. W okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa w sąsiedztwie obecnej drogi krajowej nr 19 węzeł Niemcy południe trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina - precyzuje Łukasz Minkiewicz.
Co w praktyce oznacza wydanie decyzji ZRID? - Zatwierdza ona granice terenu przewidzianego pod budowę drogi pozwala rozpocząć pracę w terenie. Jeśli chodzi o odszkodowania to uzyskanie decyzji z RIT rozpoczyna kluczowy etap realizacji tej inwestycji. Decyzja określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz skarbu państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził wojewoda lubelski. Powołani przez niego niezależni biegli rzeczoznawcy, majątkowi oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Z kolei decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do zapłaty odszkodowań za przyjęte nieruchomości - wyjaśnia rzecznik lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji.
Inwestycja będzie kosztowała ponad 835 milionów złotych. Ma być gotowa w 2027 roku.