Muzeum Lubelskiego Metra - podróż przez nieistniejący świat
Wystawa prezentowana w Brain Damage Gallery w Centrum Spotkania Kultur odsłania historię i rozwój transportu podziemnego w Lublinie. Ekspozycja prezentuje archiwalne filmy i fotografie, starannie odtworzone dźwięki, a także opowieści.
Muzeum Lubelskiego Metra zaprasza na otwarcie wystawy, gdzie odwiedzający będą mieli okazję zapoznać się z rozwojem infrastruktury miejskiej oraz planami przyszłych inwestycji, momentów triumfu i wyzwań związanych z powstawaniem metra w Lublinie. To wyjątkowa szansa dla miłośników historii, technologii oraz osób zainteresowanych transportem miejskim, aby poszerzyć swoją wiedzę i odkryć fascynujące aspekty funkcjonowania lubelskiego metra.
Wernisaż wystawy odbędzie się 29 grudnia 2023 roku o godzinie 19:00, w Muzeum Lubelskiego Metra (Brain Damage Gallery), przy ul. Skłodowskiej 7 w Lublinie. Wstęp jest wolny.
Wystawa to swego rodzaju podróż przez nieistniejący świat, stworzony przez Michała Lewkowicza, grafika związanego z kulturą graffiti. Jeszcze pod koniec lat 90. XX wieku Lewkowicz rozpoczął projektowanie... lubelskiego metra. Pierwszą odsłonę tego projektu zaprezentowana została w 2015 roku. Pod koniec 2023 roku zaprezentowane będzie pełne spektrum historii oraz rozwoju lubelskiego metra, którego nigdy nie było. Lewkowicz z największą starannością projektuje system identyfikacji wizualnej, schemat linii i wygląd taboru. Zabiera w podróż po najważniejszych wydarzeniach z historii lubelskiego metra – również tych nierozerwalnie związanych z graffiti.
Michał Lewkowicz (Endiesonix), rocznik 1980, lublinianin. Przez 15 lat mieszkał i pracował w Londynie. Z zawodu renowator zabytków architektury, miłośnik sztuki, muzyki i kolei podziemnej. Z dzieciństwa pamięta kolejki w sklepach, czarno-białą telewizję i przemiany społeczno-polityczne. Na początku lat 90. po raz pierwszy styka się z kulturą hip-hopową, którą zaczyna aktywnie współtworzyć. Szybko odnajduje się także w malowaniu graffiti, a niedługo potem zafascynowany możliwościami projektowymi, które stwarza mu grafika komputerowa, całkowicie się jej poświęca. Począwszy od 1998 roku tworzy plakaty na pierwsze lubelskie imprezy hip-hopowe. Od tamtej pory projektowanie graficzne jest sposobem wizualnej wypowiedzi Endiego i jego spojrzeniem na świat.