NFZ: Pomoc dla uchodźców - dostęp do lekarza i niezbędnych zabiegów medycznych
W związku z konfliktem zbrojnym na Ukrainie do Polski przybywają obywatele tego państwa, szukając m.in. schronienia i pomocy. Wśród nich są osoby, które potrzebują lub będą potrzebować pomocy medycznej.
Ukraińcom, który przybyli do Polski w związku w związku trwającą tam wojną powinna być zapewniona pomoc medyczna, w sytuacji, gdy jej potrzebują. Za udzielone świadczenia zapłaci Narodowy Fundusz Zdrowia ze środków z budżetu państwa. Przepisy obejmą placówki medyczne, które mają podpisany kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Obywatelowi Ukrainy, który przybył do Polski w związku z agresją militarną Rosji na teren Ukrainy, i który zgłosi się z problemem zdrowotnym do lekarza rodzinnego, poradni specjalistycznej, czy szpitala należy udzielić adekwatnej pomocy medycznej – wyjaśnia Małgorzata Bartoszek, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału NFZ.
Dotyczy to obywateli Ukrainy, którzy posiadają zaświadczenie wystawione przez Straż Graniczną RP lub odcisk stempla Straży Granicznej RP w dokumencie podróży, potwierdzające legalny pobyt na terytorium RP, po przekroczeniu granicy od 24 lutego 2022 r., w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy.
Polecany artykuł:
Przepisy obejmą placówki medyczne, które mają podpisany kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia. Zmiany w prawie będą obowiązywały z mocą wsteczną od 24 lutego 2022 roku.
Zasady udzielania świadczeń medycznych dla obywateli Ukrainy oraz ich rozliczania będą identyczne, jak w przypadku polskich pacjentów. Obywatele Ukrainy będą posiadać dodatkowy tytuł uprawniający do świadczeń zdrowotnych w Polsce – dodaje M. Bartoszek.
Za świadczenia zapłaci Narodowy Fundusz Zdrowia ze środków z budżetu państwa. Podstawą rozliczeń będą stawki zapisane w umowach z NFZ.
Od 27 lutego Teleplatforma Pierwszego Kontaktu działa w języku ukraińskim. Jeden bezpłatny numer dla całej Polski to 800 137 200.
Z TPK można skorzystać w sytuacji nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ, a także w sytuacji nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy lub gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na Twój stan zdrowia – wyjaśnia M. Bartoszek.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) jest dostępna poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, czyli:
· od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia
· w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia
Osoba dzwoniąca na TPK otrzyma poradę pielęgniarki/położnej lub lekarza w formie telekonsultacji.
Pacjent z Ukrainy
Jak powinny zachować się placówki medyczne?
· nie powinny odmawiać mu pomocy
· nie powinny odsyłać pacjenta do innego świadczeniodawcy
· nie powinny domagać się od niego zapłaty za udzielone świadczenia i nie powinny wystawiać za nie faktur
· powinny ewidencjonować odrębnie każdy przypadek udzielenia pomocy obywatelowi Ukrainy na podstawie danych z paszportu i/lub z innego dokumentu podróży albo z zaświadczenia wydanego przez Straż Graniczną RP.