Projekt młodych biotechnologów z KUL zwyciężył w międzynarodowym konkursie
Projekt „Antybiotykooporność bakterii: globalne wyzwanie – lokalne działanie” wygrał konkurs Uniservitate Global Award 2024 – w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i Bliskiego Wschodu.
Projekt został zrealizowany przez studentów Koła Naukowego Biotechnologów KUL pod kierunkiem dr hab. Ilony Sadok i dra hab. Rafała Łopuckiego. Młodzi naukowcy przebadali kilkadziesiąt placów zabaw w Lublinie pod kątem obecności bakterii odpornych na antybiotyki. Uniservitate Global Award 2024 to światowe wyróżnienie przyznawane za najlepsze projekty prowadzone z wykorzystaniem metody Service Learning przez uczelnie katolickie. Projekt z KUL oceniła komisja Uniservitate Hub for Central & Eastern Europe and the Middle East, w skład której weszła grupa ekspertów.
– Service Learning to metoda dydaktyczna łącząca nauczanie akademickie z działaniami na rzecz i wspólnie z lokalną społecznością. Tej idei przyświecało 6 projektów zgłoszonych przez KUL. Bardzo cieszymy się, że jeden z nich – projekt naszych biotechnologów – wygrał – mówi dr inż. Jan Kamiński, ekspert Centrum Dydaktyki Akademickiej KUL.
W ramach projektu „Antybiotykooporność bakterii: globalne wyzwanie – lokalne działanie” studenci z Koła Naukowego Biotechnologów KUL przebadali 33 place zabaw w Lublinie – urządzenia i piaskownice. Wyniki badań opublikowali na stronie internetowej Koła Naukowego, są one także dostępne na stworzonej w ramach realizacji projektu specjalnej ogólnodostępnej stronie internetowej z mapą placów zabaw poddanych monitoringowi. Każdy może sprawdzić, jakie bakterie (w tym szczepy antybiotykooporne) znaleziono w miejscach zabaw dzieci.
– Studenci wykonali bardzo dużo pracy, co zostało docenione przez komisję konkursową, dla której projekt okazał się być najbardziej interesujący. Ważna była studencka aktywność w ramach zajęć dodatkowych, podjęcie globalnego problemu, jakim jest rosnące zjawisko antybiotykooporności bakterii oraz udostępnienie wyników badań społeczeństwu. Wraz ze studentami Przeprowadziliśmy szereg zajęć edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa mikrobiologicznego dzieci na placach zabaw oraz higieny. Projekt wymagał wykonania wielu badań i eksperymentów – mówi koordynator naukowy projektu dr hab. Ilona Sadok z Instytutu Nauk Biologicznych Wydziału Medycznego KUL.
W trwający rok projekt naukowy zaangażowało się 13 studentów kierunku biotechnologia.
Projekt był finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje” (nr SKN/SP/570395/2023). Środki zostały wykorzystane na zakup materiałów do przeprowadzenia prac eksperymentalnych i utworzenia skryptu strony internetowej informującej o wynikach projektu.
Źródło: Biuro Prasowe KUL