Prezydent Warszawy uchyla decyzję Zarządu Bemowa

2015-01-28 17:14
Bemowo
Autor: Archiwum serwisu

To odpowiedź na decyzję burmistrza Bemowa, który podjął decyzję o nieprzekazywaniu dokumentów Pełnomocnikom.

W związku z decyzją Zarządu dzielnicy Bemowo o zaprzestaniu przekazywania dokumentów do podpisania przez Prezydenta m.st. Warszawy lub pełnomocników, Prezydent m.st. Warszawy wydała zarządzenie uchylające decyzję Zarządu dzielnicy. Ponadto w trosce o sprawne funkcjonowanie dzielnicy Hanna Gronkiewicz-Waltz skierowała do zarządu i pracowników Urzędu Dzielnicy pismo wyjaśniające obowiązujące zasady postępowania. Zarządzenie wraz z uzasadnieniem dostępne jest pod adresem http://bip.warszawa.pl/NR/exeres/88D3FB33-70B2-408F-AD45-24B51235BEAC,frameless.htm Pismo Hanny Gronkiewicz-Waltz do zarządu i pracowników Urzędu Dzielnicy Bemowo: W nawiązaniu do pisma z dnia 27 stycznia br. dotyczącego zaprzestania przekazywania jakichkolwiek dokumentów celem podpisania bezpośrednio Prezydentowi m.st. Warszawy, czy pełnomocnikom dla Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy, uprzejmie wyjaśniam, co następuje: 1. Zgodnie z § 39 Statutu m.st. Warszawy w m.st. Warszawie jest jeden Urząd m.st. Warszawy, zaś Prezydent m.st. Warszawy jest organem wykonawczym m.st. Warszawy i zwierzchnikiem służbowym wszystkich pracowników Urzędu – zatrudnionych zarówno w części tzn. miejskiej oraz w urzędach dzielnic. Wszystkie czynności z zakresu prawa pracy w Urzędzie m.st. Warszawy podejmowane są wyłącznie przez Prezydenta m.st. Warszawy oraz osoby działające na podstawie pełnomocnictw Prezydenta m.st. Warszawy. Ponadto w m.st. Warszawie uchwalany jest przez Radę m.st. Warszawy jeden budżet, wspólny dla całego Miasta, a jest on skonstruowany w ten sposób, że załączniki budżetowe obejmują poszczególne dzielnice. Prezydent m.st. Warszawy realizuje budżet Miasta i odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową Miasta, co wyraża się zarówno poprzez udzielanie pełnomocnictw przez Prezydenta m.st. Warszawy do zaciągania zobowiązań w zakresie określonym w budżecie oraz poprzez absolutorium z wykonania budżetu Miasta, udzielane Prezydentowi przez Radę m.st. Warszawy. Należy podkreślić, iż m.st. Warszawa posiada osobowość prawną i z tego, że m.st. Warszawa jest osobą prawną, wynika także, iż Miasto ponosi odpowiedzialność za swoje działania i zaniechania, dokonane przez wszystkie organy m.st. Warszawy – zarówno ogólnomiejskie, tj. Radę m.st. Warszawy oraz Prezydenta m.st. Warszawy, jak i wszystkie rady dzielnic i zarządy dzielnic. Dzielnice m.st. Warszawy, mimo że utworzone ustawą z dnia 15 marca 2002 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr 41, poz. 361, z późn. zm.), nie posiadają osobowości prawnej i realizują zadania w imieniu i na rzecz m.st. Warszawy, korzystając z osobowości prawnej Miasta. Zakres zadań i sposób realizacji zadań przypisanych m.st. Warszawie do realizacji na szczeblu ogólnomiejskim oraz zadań lokalnych, dzielnicowych należy odczytywać w kontekście przepisów m.in. prawa administracyjnego ustrojowego, materialnego, prawa pracy oraz prawa cywilnego i finansowego. Zarządy dzielnic nie posiadają własnych uprawnień do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy, czy prawa cywilnego, a zadania realizują w zakresie określonym przepisami, na podstawie udzielnych pełnomocnictw i upoważnień udzielnych przez Prezydenta m.st. Warszawy, ponieważ skutki prawne wywoływane są w sferze prawnej osoby prawnej, jaką jest m.st. Warszawa. Należy podkreślić, że zarząd dzielnicy m.st. Warszawy jest organem wykonawczym dzielnicy m.st. Warszawy i posiada zadania i uprawnienia określone w statucie dzielnicy, a wykonuje je na podstawie pełnomocnictw i upoważnień. 2. Pan Krzysztof Zygrzak w piśmie z dnia 27 stycznia br. w imieniu Zarządu Dzielnicy Bemowo poinformował, o tym że Zarząd Dzielnicy Bemowo zaprzestaje z dniem dzisiejszym przekazywania jakichkolwiek dokumentów celem podpisania bezpośrednio przez Prezydenta m.st. Warszawy czy też któregokolwiek z nielegalnych pełnomocników. Wskazać należy, iż działanie takie, powodujące, że nie będą realizowane zadania m.st. Warszawy, nie będą dokonywane płatności itp. wywołuje naruszenie przepisów określonych w dziale II ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 168), dalej: ustawa o dyscyplinie finansów publicznych. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlegają kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, a także pracownicy jednostek sektora finansów publicznych lub inne osoby, którym odrębną ustawą lub na jej podstawie powierzono wykonywanie obowiązków w takiej jednostce, których niewykonanie lub nienależyte wykonanie stanowi czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponosi także osoba, która wydała polecenie wykonania czynu naruszającego dyscyplinę finansów publicznych (art. 19 ust. 3 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych). Podkreślić należy, iż nieświadomość tego, że działanie lub zaniechanie stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych, nie wyłącza odpowiedzialności, chyba że nieświadomość była usprawiedliwiona. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest co do zasady niezależna od odpowiedzialności określonej innymi przepisami prawa, tj. prawa karnego, prawa (art. 25 ust. 1 ustawy). Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych, osoba, która naruszyła dyscyplinę finansów publicznych wskutek wykonania polecenia przełożonego albo kierownika jednostki, albo dysponenta środków publicznych, organu nadzorującego lub organu założycielskiego, nie ponosi odpowiedzialności, jeżeli przed wykonaniem polecenia zgłosiła pisemnie zastrzeżenie i, pomimo tego zastrzeżenia, otrzymała pisemne potwierdzenie wykonania polecenia albo polecenie nie zostało odwołane albo zmienione. W tym przypadku odpowiedzialność ponosi osoba, która podpisała się pod pisemnym poleceniem wykonania polecenia, a przy braku takiego dokumentu - osoba, która wydała polecenie. Jeżeli Burmistrz Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy podjął decyzję o nieprzekazywaniu Prezydentowi m.st. Warszawy dokumentów finansowych, uniemożliwiając tym samym dokonanie należnych płatności, to ponosi on odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, wiążącą się z niezrealizowaniem zobowiązań m.st. Warszawy. Odpowiedzialność ponosi także pracownik, który nie zastosował procedury określonej w art. 29 ustawy o dyscyplinie finansów publicznych. Oznacza to, iż każdorazowo pracownik przekazujący dokumenty do podpisu, w przypadku polecenia nieprzekazywania ich do podpisu Prezydenta m.st. Warszawy lub pełnomocnika posiadającego pełnomocnictwa musi wystąpić do Burmistrza o pisemne potwierdzenie wykonania polecenia, w innym bowiem przypadku ponosi także odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. 3. Działając na podstawie § 67 ust. 1 Statutu Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy, stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały Nr LXX/2182/2010 Rady m.st. Warszawy z dnia 14 stycznia 2010 r. w sprawie nadania statutów dzielnicom miasta stołecznego Warszawy (Dz. Urz. Woj. Maz. Nr 32, poz. 453, z późn. zm.), uchylam czynność wynikającą z polecenia z dnia 27 stycznia 2015 r. Zarządu Dzielnicy Bemowo m.st. Warszawy o zaprzestaniu do przekazywania jakichkolwiek dokumentów celem podpisania bezpośrednio przez Prezydenta m.st. Warszawy, czy też któregokolwiek z pełnomocników.Powyższe działanie Zarządu Dzielnicy Bemowo powoduje zagrożenie niewykonywania zadań i zobowiązań m.st. Warszawy, a co za tym idzie ryzyko odpowiedzialności odszkodowawczej na gruncie prawa cywilnego, naruszenia dyscypliny finansów publicznych.