Został już tylko jeden
Mowa o składzie metra o numerze 02. Pociąg produkcji radzieckiej pamięta pierwsze podróże podziemną kolejką w stolicy. Przejechał juz prawie 2,5 miliona kilometrów.
Obecnie Metro Warszawskie korzysta tylko z jednego pociągu serii 81. Pozostałe przekazane zostały w większości dla metra w Kijowie na Ukrainie, a część wagonów jest nadal składowana – dla części zamiennych. Prawdopodobnie właśnie dostęp do części zadecyduje o tym, jak długo pociąg numer 02 będzie jeszcze jeździł na linii M1. Radzieckie wagony wymagają prowadzenia codziennych przeglądów, dlatego „osiemdziesiątka jedynka” wozi pasażerów tylko trzy dni w tygodniu: w poniedziałki, środy i piątki. Zaczyna kursowanie zawsze w okolicy godziny 6:00 na stacji Kabaty. Jest to jeden z pierwszych pociągów, które przyjechały do Warszawy. Wraz ze składem 01 były to jedyne pociągi ozdobione charakterystycznym emblematem „M” na czole wagonu. Zostały wyprodukowane w 1990 roku pod Moskwą w mieście Mytiszczi, stąd przydomek nadany mu już w Polsce – "Mała Moskwa".
Wielu pasażerów chwaliło je za wygodne siedzenia. Poza fotelami, nie było w nich jednak zbyt wiele udogodnień dla podróżnych. Nie ma na przykład mechanicznej wentylacji. Są za to... otwory w dachu, które odpowiednio kierują strumień powietrza do wnętrza wagonu. W pociągach tego typu jest dość głośno. Ostatni w Warszawie pociąg serii 81 przeszedł jednak szereg modyfikacji. Wymienione zostały w nim fotele maszynisty na bardziej ergonomiczne, a siedzenia pasażerskie zostały zmienione z ciemnobrązowych ławek na oddzielne miejsca – w charakterystyczny czerwono-czarny wzór. W części wagonów wymieniono również oprawy świetlne w przedziale pasażerskim. Zgodnie z obowiązującymi standardami w Metrze Warszawskim pociąg numer 02 został też wyposażony w kamery oraz nowe systemy: kontroli dostępu dla obsługi, lokalizacji peronu oraz łączności awaryjnej.