Ćwiczenia służb w tunelu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. "Sprawdzamy procedury w ekstremalnych sytuacjach"

2024-10-21 21:20
Ćwiczenia służb w tunelu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy. Sprawdzamy procedury w ekstremalnych sytuacjach
Autor: gov.pl

W nocy z 19 na 20 października 2024 r. na trasie S2, w tunelu pod Ursynowem na Południowej Obwodnicy Warszawy przeprowadzono ćwiczenia służb w warunkach symulacji wypadku masowego. Uczestniczyli w nich: Państwowa Straż Pożarna, Policja, Pogotowie Ratunkowe, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Inspekcja Transportu Drogowego, służby Wojewody Mazowieckiego, Miasta Stołecznego Warszawy oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zgodnie z prawem, takie ćwiczenia muszą się odbywać co cztery lata. Ich scenariusz zakładał pożar samochodu osobowego. Pasażerowie, uciekając w panice, wybiegali na środek drogi. Wtedy doszło do potrąceń przez przejeżdżające samochody i gwałtownego hamowania kolejnych aut.

Przeprowadzone przez służby ćwiczenia mają na celu optymalizację procedur koordynacji i współdziałania służb uczestniczących w akcji ratowniczej oraz sprawdzenie systemów powiadamiania właściwych organów o zdarzeniu. Ćwiczenia pomagają też w jeszcze sprawniejszym organizowaniu punktów doraźnej pomocy medycznej poszkodowanym, dokonywaniu segregacji pod kątem odniesionych obrażeń i finalnie kierowaniu ich do specjalistycznych placówek medycznych. W ramach ćwiczeń doskonalona jest też komunikacja z mediami w zakresie informowania społeczeństwa o zdarzeniu, jego skutkach, podjętych i planowanych działaniach służb ratowniczych oraz utrudnieniach w ruchu drogowym.

Systemy czuwają, przetwarzają i na bieżąco reagują

W zależności od sytuacji i zbieranych przez kamery oraz inne czujniki informacji użytkownicy tunelu mogą spotkać się ze zmianą dopuszczalnej prędkości, wyłączeniem pasa ruchu lub nawet całej jezdni (na skutek kolizji, wypadku lub prac drogowych). Na znakach zmiennej treści przed wjazdem do tunelu mogą pojawić się ostrzeżenia o warunkach atmosferycznych, o zatorze w tunelu, a jeśli cały tunel zostanie zablokowany, kierowcy zobaczą na nich informację o objazdach. Te ostatnie informacje pojawią się nie tylko w najbliższym sąsiedztwie tunelu, ale również kilkadziesiąt kilometrów wcześniej, na A2, S8, S7, S17, DK79 i DK92, przed skrzyżowaniami z DK50. 

W razie potrzeby kierowcy znajdujący się w tunelu usłyszą komunikaty Centrum Zarządzania Tunelem nadawane przez głośniki, a także przez radio w samochodzie - na jednym z czterech programów publicznego radia. 

Obie nawy tunelu mają po 2335 m długości i mieszczą jezdnie z trzema pasami ruchu oraz pasem awaryjnym (rezerwa na czwarty pas ruchu). Wentylację tunelu przy normalnym ruchu zapewni pęd powietrza wywołany przez poruszające się pojazdy.

Ponad 130 kamer w gotowości

Sytuację na każdym z 2335 metrów tunelu non stop monitorują 134 kamery. 22 to kamery szybkoobrotowe zamontowane na wlotach i wylotach z tunelu oraz naprzeciwko przejść awaryjnych. Pozostałe to kamery stałopozycyjne, z czego 104 zamontowano wzdłuż wewnętrznych ścian tunelu, a osiem na wlotach i wylotach. Te ostatnie będą pozyskują obraz dla systemu automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, zintegrowanego z pętlami indukcyjnymi wewnątrz tunelu, wykorzystywanego przy określaniu poziomów swobody ruchu czy zbierania danych statystycznych czasów przejazdu.

Niezależnie od pory dnia w tunelu działa oświetlenie drogowe. Jego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom i takiego samego komfortu jazdy zarówno w dzień, jak i w nocy. Intensywność oświetlenia w tunelu zmienia się w zależności od jego lokalizacji.

Źródło:gov.pl