Głuchołazy zyskają nowy most. Projekt gotowy, wkrótce start budowy

2025-04-09 12:49
Głuchołazy zyskają nowy most. Projekt gotowy, wkrótce start budowy
Autor: gov.pl

W Głuchołazach powstanie nowa przeprawa bardziej odporna na ekstremalne zjawiska pogodowe, które mogą się wydarzyć w przyszłości. W obecności ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka i ministra ds. odbudowy po powodzi Marcina Kierwińskiego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła w Głuchołazach projekt budowy nowego mostu nad Białą Głuchołaską. Poprzedni obiekt – budowany przed powodzią – woda zniszczyła we wrześniu ubiegłego roku. Mieszkańcy korzystają z przeprawy tymczasowej.

Projekt nowego mostu na Białej Głuchołaskiej w ciągu drogi krajowej nr 40 przewiduje budowę obiektu jednoprzęsłowego. Tym samym uwzględnia postulaty w zakresie obiektu bez podpór w korycie rzeki, które zgłaszane były przez samorządowców i mieszkańców po powodzi. Nowy obiekt w Głuchołazach będzie mostem łukowym, żelbetowym o długości 52 m i szerokości 17 m z dwoma pasami ruchu i chodnikami.

Ubiegłoroczna powódź na południu Polski pokazała, jak istotne jest przygotowanie infrastruktury do ekstremów pogodowych. Dlatego budowa mostu o wyższych parametrach to przykład nowego myślenia o infrastrukturze. Ten projekt zapewni stabilność konstrukcji i bezpieczeństwo mieszkańców. Mam nadzieję, że nowa inwestycja będzie przykładem dla całej Polski i wzorem do naśladowania dla innych państw odnośnie tego jak budować odporną na powódź infrastrukturę

 — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Nowy most będzie jednoprzęsłowy, z konstrukcją nośną pod płytą pomostu. Obiekt został zaprojektowany tak, aby zapewniał przepływ wody na poziomie z września 2024 r. i nie został zerwany nawet w sytuacji, gdy woda przepływać będzie nad nim. 

7 kwietnia 2025 r. GDDKiA złożyła do Ministra Rozwoju i Technologii wniosek o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla mostu w Głuchołazach w związku ze zmianą konstrukcji obiektu w stosunku do pierwotnych założeń. Uzyskanie zezwolenia na realizację tej inwestycji w praktyce będzie oznaczać start procesu budowlanego. Budowę przewidziano na lata 2025-2026.

Umowa z wykonawcą dokumentacji projektowej została podpisana 3 lutego br. Przewidywała ona przygotowanie projektu budowy nowego obiektu mostowego, zgodnie z warunkami administratora rzeki, czyli Wód Polskich, rekomendacjami Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Wcześniejszy obiekt, zniszczony w trakcie powodzi, był projektowany tak, żeby wytrzymać przepływy wody, jakie przyniosła powódź z 1997 roku. Jednak podczas powodzi we wrześniu 2024 roku były one niemal dwukrotnie wyższe. Wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 roku wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, a w 2024 roku wskazał przepływ na poziomie 430 m3/s, co przełożyło się na wyższy o ok. 1,5 m poziom rzeki w Głuchołazach w stosunku do poziomu z 1997 roku.

Usuwanie skutków powodzi na infrastrukturze drogowej

Usuwanie skutków  ubiegłorocznej powodzi trwa od czasu, gdy opadły wody powodziowe. Dotychczas w województwie opolskim tylko na infrastrukturze drogowej zrealizowano 59 zadań utrzymaniowych, w tym 14 zadań doraźnych, wśród których była m.in. budowa mostu tymczasowego w Głuchołazach na DK40. Łączna wartość tych prac wyniosła ok. 10,7 mln zł.

Do końca czerwca zrealizowanych zostanie kolejnych blisko 70 zadań utrzymaniowych o wartości blisko 5 mln zł. Będzie to m.in. naprawa uszkodzonych elementów pasa drogowego oraz uszkodzonej nawierzchni, odmulanie rowów i przepustów, oczyszczanie elementów kanalizacji deszczowej, czy uzupełnianie ubytków skarp, poboczy i umocnień.

W związku z uszkodzeniami powstałymi w trakcie powodzi, prowadzone są również większe działania o charakterze inwestycyjnym. Ich celem jest zarówno pełne usunięcie skutków powodzi, jak i zabezpieczenie istniejącej infrastruktury. Zostanie ona przebudowana w taki sposób, aby była bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości. 

W woj. opolskim zrealizowanych zostanie osiem zadań o łącznej wartości ok. 257 mln zł. Chodzi o przebudowę mostów na DK38 w Grobnikach i na DK40 w Głogówku oraz DK40 w Głuchołazach i DK46 w Kamienicy.

DK45 w Krapkowicach i DK94 w Skorogoszczy zostaną rozbudowane i wzmocnione na wypadek podobnych sytuacji w przyszłości. Wśród tych zadań jest też budowa mostu jednoprzęsłowego nad rzeką Biała Głuchołaska w ciągu DK40 w Głuchołazach.

W woj. opolskim planowane jest przeniesienie Rejonu GDDKiA w Nysie wraz z obwodem drogowym i magazynem na sól do nowej siedziby. Poprzednia infrastruktura została zniszczona przez powódź.

W sumie w woj. opolskim, dolnośląskim i lubuskim planowana jest realizacja 16 zadań inwestycyjnych, o łącznej wartości niemal 434 mln zł.

Źródło: gov.pl