Informacja MEN dla poszkodowanych w wyniku powodzi i zawieszenie zajęć w części szkół dotkniętych powodzią

2024-09-17 17:31
Dzieci tęskniły za szkołą i włamały się do budynku! Szok w powiecie mieleckim
Autor: pixabay.com Dzieci tęskniły za szkołą i włamały się do budynku! Szok w powiecie mieleckim

Pieniądze na odbudowę szkolnej infrastruktury, środki na zasiłki, pomoc psychologiczno-pedagogiczną i wyjazdy terapeutyczne dla uczniów – takie działania zakłada rządowa pomoc dla samorządów i uczniów poszkodowanych w wyniku powodzi.

W związku z powodzią kuratorzy oświaty na prośbę Ministra Edukacji na bieżąco monitorują sytuację i są w stałym kontakcie z MEN.

Z informacji przekazanych przez kuratorów oświaty do godz. 10:00 we wtorek 17 września, wynika, że w wyniku powodzi w 4 województwach (dolnośląskim, opolskim, lubuskim i śląskim) zajęcia zawieszono w ponad 600 szkołach, przedszkolach i placówkach, z czego najwięcej w województwie dolnośląskim – 337. W województwie opolskim zawieszono prace w ponad 205 placówkach oświatowych.

Pieniądze na remonty infrastruktury szkolnej

Jednostki samorządu terytorialnego, na terenie których powódź uszkodziła szkoły i placówki oświatowe będą mogą składać wnioski o dodatkowe środki finansowe na odbudowę szkolnej infrastruktury. To zabezpieczone przez Ministra Edukacji pieniądze w rezerwie oświatowej subwencji ogólnej na wsparcie samorządów m.in. w usuwaniu skutków zdarzeń losowych w budynkach szkół (placówek) publicznych prowadzonych (dotowanych) przez jednostki samorządu terytorialnego.

Szczegóły dot. wnioskowania (kryterium II i kryterium III): https://www.gov.pl/web/edukacja/kryteria-podzialu-rezerwy-czesci-oswiatowej-subwencji-ogolnej-na-rok-2024

Jedno z kryteriów dotyczy budynków szkół i placówek oświatowych położonych na obszarze gmin wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik do stosownego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie gmin poszkodowanych w wyniku działania żywiołu, w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych.

Wysokość dofinansowania z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej pomniejsza się o kwotę uzyskanego odszkodowania.

Do wniosku należy obowiązkowo dołączyć kopię protokołu komisji powołanej przez wojewodę do zweryfikowania szacunków strat powstałych w wyniku działań żywiołów.

Wsparcie z rezerwy dotyczy wyłącznie budynków szkół i placówek oświatowych i nie obejmuje usuwania uszkodzeń innych obiektów, np. ogrodzeń, chodników, boisk, placów zabaw.

Pomoc dla dzieci i uczniów z terenów powodziowych

Dzieci i uczniowie z rodzin poszkodowanych wskutek powodzi mogą korzystać ze wsparcia dostępnego w „Rządowym programie pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów edukacyjno-terapeutycznych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno-edukacyjnych w latach 2022-2024”.

Rządowy program pomocy

Pomoc skierowana jest do rodzin dzieci i uczniów, dla których zaistniała konieczność wypłaty zasiłku celowego na podstawie art. 40 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej w wysokości do 8000 zł w związku ze stratami poniesionymi w wyniku wystąpienia żywiołu, spowodowanymi w gospodarstwach domowych, uniemożliwiającymi dzieciom i uczniom prawidłowe funkcjonowanie w szkole.

Formy wsparcia i adresaci – zasiłek, wyjazd terapeutyczny lub zajęcia terapeutyczno-edukacyjne

Zasiłek losowy w wysokości 1000 zł mogą otrzymać dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne i uczniowie uczęszczający do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej.

Z wyjazdu terapeutyczno-edukacyjnego mogą skorzystać uczniowie uczęszczający do szkół wszystkich typów, kształcący się w tych szkołach w formie dziennej.

Z zajęć terapeutyczno-edukacyjnych mogą korzystać:

  • dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne,
  • uczniowie uczęszczający do klas I–III szkoły podstawowej lub klas I–III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia,
  • uczniowie uczęszczający do szkół wszystkich typów, kształcących się w tych szkołach w formie dziennej, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.