Konferencja o kierunkach polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025. Co ustalono?

2024-06-23 16:56
Konferencja o kierunkach polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025. Co ustalono?
Autor: gov.pl

Szkoła odpowiadająca na wyzwania przyszłości, bezpieczna i troszcząca się o dobrostan uczniów to nasze najważniejsze cele – powiedziała podczas konferencji prasowej Katarzyna Lubnauer, sekretarz stanu w MEN. Wiceminister przedstawiła główne kierunki polityki oświatowej na przyszły rok szkolny oraz wskazane przez ministra edukacji tematy kontroli planowych dla kuratorów oświaty.

Katarzyna Lubnauer podkreśliła, że dla MEN ważna jest edukacja zdrowotna uczniów, a szczególnie dbałość o kondycję psychiczną i fizyczną ludzi młodych. Dodała, że w roku szkolnym 2024/2025 będą oni poszerzać swoje umiejętności w zakresie udzielania pierwszej pomocy, a nauczyciele zyskają możliwość doskonalenia zawodowego w tym obszarze.

Stawiamy na edukację prozdrowotną. To jedno z największych wyzwań współczesności.

Prócz dobrostanu psychofizycznego uczniów i uczennic, MEN stawia też na edukację włączającą.

Praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i troska o to, żeby miały one w szkole wszelką pomoc, by czuły się dobrze w szkole – to jedno z naszych podstawowych zadań -  – powiedziała podczas konferencji prasowej Katarzyna Lubnauer, sekretarz stanu w MEN. 

Kolejnym jest formowanie wśród dzieci i młodzieży obywatelskich, patriotycznych oraz proobronnych postaw. To oczywiste zadanie szkoły – podkreśliła Minister Katarzyna Lubnauer, wspominając także o „Edukacji z wojskiem”, wspólnym programie Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Obrony Narodowej, którego pilotaż właśnie dobiegł końca.

Wiceminister przedstawiła też zadania nadzorcze dla kuratorów oświaty w ramach planowanych kontroli. O września będą to: sprawdzanie w ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych spełniania obowiązku tzw. zerówki, obowiązku szkolnego, obowiązku nauki; sprawdzenie w przedszkolach, szkołach specjalnych organizacji kształcenia, działań opiekuńczo-wychowawczych, sprawdzenie w szkołach podstawowych organizacji doradztwa zawodowego, sprawdzenie funkcjonowania branżowych centrów umiejętności, sprawdzenie sposobu sprawowania nadzoru pedagogicznego i obowiązków dyrektorów w zakresie wykorzystywania środków finansowych na doskonalenie nauczycieli w szkołach podstawowych z najniższymi wynikami egzaminu ósmoklasisty.