Polsko-szwedzkie rozmowy o współpracy na Bałtyku. Co ustalono?
19 lipca 2024 r. wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka rozmawiał z Dyrektorem Zarządzającym Portu Ystad, Björnem Boströmem. Tematem spotkania były wyzwania w realizacji umowy w ramach projektu UE CEF-T „Cargo capacity upgrade and LNG bunkering. Świnoujście – Ystad maritime link”.
Szwecja jest dla Polski bardzo ważnym partnerem. Połączenie Ystad – Świnoujście uważamy za bardzo istotne w naszych relacjach
— powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka zapewnił, że MI jest zaangażowane i otwarte na rozmowy dotyczące realizacji umowy w ramach projektu UE CEF-T „Cargo capacity upgrade and LNG bunkering. Świnoujście – Ystad maritime link”.
— Wszystko wskazuje na to, że nowy prom Polskiej Żeglugi Bałtyckiej „Varsovia” wejdzie do eksploatacji na trasie Ystad – Świnoujście jeszcze w lipcu 2024 r. Obecnie płynie w kierunku Morza Bałtyckiego. Nie mam wątpliwości, że wymiernie przyczyni się to do wzmocnienia relacji polsko-szwedzkich — stwierdził wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Projekt UE CEF-T „Cargo capacity upgrade and LNG bunkering. Świnoujście – Ystad maritime link”
W 2018 roku Polska Żegluga Bałtycka SA przystąpiła na podstawie umowy (Grant Agreement – GA) do projektu CEF-T, prowadzonego przez Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Obecnie beneficjentami tego projektu są Gmina Ystad, Port Szczecin-Świnoujście (który zastąpił GAZ System SA) oraz Polska Żegluga Bałtycka SA.