Projekt budowlany lotniska CPK gotowy. Budowa ma ruszyć w 2026 r.

2024-10-15 19:48
Projekt budowlany lotniska CPK gotowy. Budowa ma ruszyć w 2026 r.
Autor: gov.pl

Konsorcjum architektoniczne, pełniące rolę master architekta, przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego. Ruszyły odbiory projektu budowlanego, które powinny się skończyć jeszcze w tym roku.

Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: by zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyspieszamy

— powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak. 

 To kolejny kamień milowy w drodze do celu, którym jest budowa i uruchomienie nowego lotniska. Ta inwestycja to impuls do dalszego rozwoju gospodarczego Polski, a jednocześnie umocnienia pozycji rynkowej narodowego przewoźnika PLL LOT — powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:

  • Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty dla strefy Schengen, część przylotów Non-Schengen
  • Poziom +1: przyloty i odloty dla strefy Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów,
  • Poziom 0: bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.

Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W I etapie realizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.

Spółka CPK otrzymała właśnie od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ponad 6,2 tys. rysunków projektowych i ponad 50 raportów. Trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji.

W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.

W lipcu 2023 r. spółka CPK odebrała od wykonawcy koncepcję architektoniczną portu lotniczego, przechodząc tym samym do kolejnego etapu projektowania, czyli opracowania projektu budowlanego. W porównaniu z poprzednim etapem, w uzgodnieniu z inwestorem, wprowadzono optymalizacje projektu, które pozwolą na zmniejszenie budżetu potrzebnego na jego realizację.

Dotyczą one m.in. skrócenia pirsów o ok. 100 metrów, żeby ograniczyć dystans do przejścia przez pasażerów i ułatwić przesiadki, przy jednoczesnym zmniejszeniu kubatury przewidzianej do realizacji.

Według zaktualizowanych założeń projektowych, w pierwszym etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów. Zakładany docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, to ok. 40 proc.

W ramach etapowania budowy CPK, do realizacji w pierwszej kolejności wskazane zostały: pirs północny (B) przeznaczony dla lotów dalekodystansowych do strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne (C) i (D) o elastycznej funkcjonalności obsługi lotów do strefy Schengen i Non-Schengen. Dla pirsu południowego (E) przygotowana została dokumentacja budowlana, przy czym jego realizacja jest planowana w kolejnym etapie (do weryfikacji w zależności od aktualizowanych na bieżąco prognoz ruchu). W następnych etapach rozbudowy lotniska realizowane będą kolejne pirsy: północno-zachodni (A) i południowo-zachodni (F).

Projekt zakłada w I fazie dostępność 27 stanowisk kontaktowych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowisk kontaktowych dla samolotów szerokokadłubowych (w tym 18 elastycznych typu MARS, czyli umożliwiających zamienne ustawienie dwóch samolotów wąskokadłubowych w miejsce jednego szerokokadłubowego). Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie obsługa od 50 do 68 statków powietrznych – w zależności od typu floty. Przełoży się to na znaczne podniesienie komfortu obsługi pasażerów i zwiększenie przepustowości. Dla porównania, na lotnisku Chopina możliwe jest jednoczesne ustawienie na stanowiskach kontaktowych tylko ośmiu samolotów szerokokadłubowych, a łącznie na wszystkich stanowiskach wyposażonych w pomosty pasażerskie możliwa jest obsługa od 22 do 27 statków powietrznych.

Źródło: Gov.pl