Telefoniczna linia wsparcia dla uczniów, rodziców, nauczycieli z terenów dotkniętych powodzią

2024-09-18 11:46
Odebrała telefon z numeru 997. Seniorka z Podlasia straciła oszczędności życia
Autor: monicore / CC0 / pixabay.com Odebrała telefon z numeru 997. Seniorka z Podlasia straciła oszczędności życia

W środę, 18 września uruchomiona została telefoniczna linia wsparcia dla nauczycieli, uczniów, rodziców ze szkół i placówek oświatowych z terenów dotkniętych powodzią.

Ministerstwo Edukacji Narodowej, we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE), Ośrodkiem Rozwoju Edukacji (ORE) oraz Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES) przygotowało działania wspierające udzielanie dzieciom i młodzieży, ich rodzinom oraz nauczycielom, pomocy psychologicznej w sytuacji kryzysowej jaką jest doświadczenie powodzi lub zagrożenia powodzią. 

Przed dyrektorami i nauczycielami, w tym nauczycielami specjalistami, pojawiły się nowe wyzwania. Są wśród nich zarówno działania o charakterze organizacyjnym, jak również kwestie związane z zapewnieniem wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieciom i młodzieży.

Nauczyciele, rozmawiając z uczniami, powinni pamiętać, aby nie wzbudzać dodatkowego lęku, a także pozwolić dzieciom i młodzieży, mówić o swoich emocjach. Ważne jest wskazanie sposobów radzenia sobie w trudnej sytuacji. Istotna jest obserwacja dziecka/ucznia czy dziecko i jego rodzina nie potrzebują dodatkowej pomocy.

Telefoniczna linia wsparcia

W środę, 18 września uruchomiona została telefoniczna linia wsparcia dla nauczycieli, uczniów, rodziców ze szkół i placówek oświatowych z terenów dotkniętych powodzią. Numery telefonów dostępne są pod tym linkiem. 

Pierwsza pomoc przedpsychologiczna

Powódź jest wydarzeniem, które w sposób nagły i często traumatyczny wpływa na życie ludzi. W takim kryzysie młodzież może doświadczać różnych emocji, od lęku, przez smutek, po frustrację.

Czym jest kryzys sytuacyjny?

Kryzys sytuacyjny to zdarzenie, które pojawia się niespodziewanie i wywołuje trudne emocje oraz zmusza ludzi do nagłej reakcji. Przykładem takiego zdarzenia jest właśnie powódź, która może wpłynąć na życie całej społeczności – w tym dzieci.

Dlaczego powódź może wywołać kryzys?

Kiedy nadchodzi powódź, codzienne życie nagle się zmienia. Nie ma czasu na przygotowania, a skutki mogą być bardzo poważne: zalane domy, zniszczony dobytek, odcięcie od prądu, a nawet konieczność opuszczenia swoich domów. To wszystko powoduje ogromny stres, niepokój i niepewność o przyszłość. Powódź może wywołać w nas poczucie bezradności, bo to zjawisko, na które nie mamy wpływu

Jakie emocje mogą się pojawić?

W czasie powodzi możesz odczuwać:

strach – o swoje bezpieczeństwo, o rodzinę, o przyszłośćzłość – na sytuację, na to, że coś, co było dla ciebie ważne, zostało zniszczonesmutek – z powodu strat materialnych i emocjonalnych, na przykład utraty rzeczy, do których byłeś przywiązanyzamieszanie – wynikające z nagłych zmian i konieczności opuszczenia domu czy przerwania codziennych zajęć.

Jak sobie radzić?

To normalne, że w sytuacji klęski żywiołowej i po niej możesz czuć się przytłoczony. Ważne, by rozmawiać o swoich emocjach z bliskimi, nauczycielami lub specjalistami. Pomocne może być również wspieranie innych – często pomaganie innym w trudnych chwilach daje poczucie sensu i siły.

Pamiętaj, że w takich sytuacjach nie jesteś sam. Ważne jest, aby korzystać z wsparcia dorosłych, którzy mogą pomóc ci przetrwać te trudne chwile. Powódź to trudny czas, ale wspólnym działaniem i wzajemnym wsparciem możemy przez to przejść.

Nauczyciele mogą pomóc dzieciom i młodzieży zrozumieć, że powódź to nie tylko fizyczne zagrożenie, ale też wydarzenie, które wpływa na psychikę, emocje i życie codzienne, co może wywołać kryzys sytuacyjny i że można sobie z tym poradzić, uzyskać wsparcie.