Umowa na budowę falochronu osłonowego dla terminalu FSRU w Porcie Gdańsk podpisana

17 marca 2025 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na zadanie „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk”. Powstanie infrastruktura zapewniająca dostęp do portu zewnętrznego i umożliwiająca bezpieczne funkcjonowanie (osłona przed falowaniem) jednostki regazyfikacyjnej skroplonego gazu ziemnego – terminalu FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit). W wydarzeniu uczestniczył wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Terminal FSRU wraz z budową falochronu osłonowego to inwestycja kluczowa w zakresie bezpieczeństwa energetycznego państwa. Zagwarantuje dywersyfikację kierunków i źródeł dostaw gazu dla Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Odegra także znaczącą rolę w procesie transformacji energetycznej, zapewniając zwiększone dostawy gazu ziemnego dla potrzeb przemysłu, elektroenergetyki i ciepłownictwa w okresie przejściowym dekarbonizacji polskiej gospodarki.
— Dzisiaj wykonaliśmy bardzo ważny krok ku zwiększeniu naszego bezpieczeństwa energetycznego. Została podpisana umowa na budowę infrastruktury za kwotę 800 milionów złotych. Będzie ona służyć terminalowi gazowemu FSRU, który powstanie w Zatoce Gdańskiej. Porty odgrywają coraz istotniejszą rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa Polski. Mówimy tutaj o bezpieczeństwie gospodarczym, militarnym ale także energetycznym. Bardzo się cieszę, że mamy dobrą współpracę pomiędzy Urzędem Morskim w Gdyni, który odpowiada za część morską tej inwestycji oraz spółką Gaz-System, budującą sam terminal i gazowiec. Będziemy robić wszystko, aby działania, które wzmacniają nasze porty, wzmacniały także nasze bezpieczeństwo. Dzisiejsza umowa jest tego najlepszym przykładem — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka
Polecany artykuł:
Inwestycja obejmuje m.in. budowę falochronu osłonowego dla stanowiska FSRU wraz z wymianą gruntu pod falochron. Przewiduje także wykonanie oznakowania nawigacyjnego, związanego z tą infrastrukturą oraz roboty czerpalne i podczyszczeniowe na torze podejściowym i obrotnicy do terminalu FSRU.
— Zadanie, polegające na budowie falochronu osłonowego w porcie Gdańsk, Urząd Morski w Gdyni realizuje zgodnie z Programem wieloletnim. Działamy w partnerskiej współpracy z Gaz-System SA, który jest inwestorem samego terminalu i gazociągów oraz Zarządem Morskiego Portu Gdańsk SA. Nowa budowla pozwoli na dalszy rozwój samego portu, a także stworzy infrastrukturalne warunki dla bezpiecznego funkcjonowania jednostki do regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego. Dzięki pracy naszego zespołu powstanie głębokowodny falochron osłonowy o długości około 1300 metrów. Prowadzone będą również roboty pogłębiarskie, w tym budowa obrotnicy. Powstanie także tor podejściowy wraz z adekwatnym oznakowaniem nawigacyjnym. Nowa infrastruktura to warunek konieczny dla dalszego rozwoju portu. Bez niej funkcjonowanie pływającego terminalu w Zatoce Gdańskiej nie byłoby możliwe. Nie jest to nasza pierwsza tego typu inwestycja, więc wierzymy, że tak jak dotychczas, przebiegać będzie sprawie i zgodnie z harmonogramem — powiedziała dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
Falochron będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w odległości ok. 3 km od brzegu morskiego, w bezpośrednim sąsiedztwie toru wodnego, prowadzącego do gdańskiego portu. Elementem planowanego przedsięwzięcia jest również zapewnienie odpowiedniej szerokości i głębokości toru podejściowego do terminalu FSRU. Będzie to wymagało pogłębienia fragmentu akwenu od głównego toru podejściowego do Portu Północnego do terminalu FSRU, co umożliwi bezpieczne manewrowanie metanowca i jednostki FSRU, a także bezpieczne podejście od strony zachodniej. Docelowo falochron będzie miał długość ok. 1300 m. W pobliżu obu głowic zlokalizowane zostaną przystanie niskie, wyposażone w pachoły przeznaczone do cumowania małych jednostek pływających np. holowników.
Wartość inwestycji wynosi prawie 800 mln złotych. Finansowanie zapewnione jest z budżetu państwa, w ramach programu wieloletniego. Planowany termin realizacji inwestycji to koniec 2027 roku. Akwen, na którym powstanie falochron osłonowy położony jest w całości w granicach portu morskiego w Gdańsku. Jest to teren o charakterze portowym, w sąsiedztwie obszaru inwestycji znajduje się istniejąca zabudowa hydrotechniczna (falochrony, oznakowanie nawigacyjne, nabrzeża) oraz obiekty portowe, funkcjonującego w pobliżu Portu Północnego. Nowa infrastruktura dostosuje istniejący zespół portowy do nowych potrzeb, związanych z lokalizacją terminalu FSRU w tym rejonie oraz zapewni dalszy rozwój portu.
Źródło:gov.pl