Umowy na kolejne odcinki dróg ekspresowych S16 i S17 podpisane
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak wziął udział w podpisaniu umów na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 Olsztyn Wschód – Barczewo oraz projekt i budowę drogi ekspresowej S17 Piaski Wschód – Łopiennik. Drogi te powstaną w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r). To 30 i 31 umowa na realizację inwestycji drogowej podpisana w tym roku przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Konsekwentnie realizujemy inwestycje, które utworzą spójny, kompleksowy ciąg dróg szybkiego ruchu w Polsce. Łączna długość dróg ekspresowych i obwodnic, które powstaną w wyniku podpisanych od początku tego roku umów przekroczyła 400 km. A ich wartość to ponad 15 mld zł. Spośród 31 umów, aż 24 dotyczy dróg ekspresowych
— powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
S16 Olsztyn Wschód – Barczewo
Inwestycja na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, w powiecie olsztyńskim jest kolejnym etapem rozbudowy drogi ekspresowej S16, jednej z głównych tras komunikacyjnych Warmii i Mazur. W śladzie obecnej DK16 powstanie droga ekspresowa S16 o długości blisko 11,5 km. Istniejąca droga krajowa zostanie dostosowana do parametrów klasy S, zarówno dzięki dobudowie drugiej jezdni, jak i przebudowie konstrukcji niektórych odcinków istniejącej już drogi. Wybudowane zostaną także dodatkowe jezdnie umożliwiające obsługę przyległych terenów.
W ramach zadania powstaną nowe węzły drogowe: Wójtowo oraz Łęgajny, natomiast węzeł Barczewo zostanie dostosowany do parametrów klasy S.
Inwestycja obejmie także budowę 14 obiektów inżynieryjnych, w tym budowę 11 nowych obiektów oraz przebudowę trzech przejść podziemnych dla pieszych, montaż urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, budowę przejść dla zwierząt, w tym przejścia górnego (tzw. zielony most), przejścia dla zwierząt średnich, siedmiu przejść dla zwierząt małych oraz dwóch przejść dla płazów. Wykonane zostaną odwodnienia i oświetlenie drogi oraz zainstalowany zostanie system zarządzania ruchem wraz ze stacją ciągłego pomiaru ruchu.
Polecany artykuł:
S17 Piaski Wschód – Łopiennik
Zlokalizowany w woj. lubelskim odcinek drogi ekspresowej S17 Piaski Wschód – Łopiennik będzie przebiegać nowym śladem, w większości wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na węźle Piaski Wschód, a zakończy w okolicach Łopiennika Nadrzecznego. Istniejący węzeł Piaski Wschód, gdzie łączą się trasy S12 i S17, zostanie przebudowany. Inwestycja obejmuje także budowę trzech nowych węzłów: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik. W obrębie węzłów powstanie odwodnienie i oświetlenie drogi. Dodatkowo wybudowane zostaną drogi do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne (w tym przejścia dla zwierząt) oraz dwie estakady nad rzekami Giełczewka oraz Marianka. Zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne. Trasa wyposażona będzie w system zarządzania ruchem.
Poza poprawą bezpieczeństwa, nowa trasa przyczyni się do rozwoju gospodarczego okolicznych terenów, ułatwiając dostęp do kluczowych szlaków komunikacyjnych. Dzięki S17 mieszkańcy południowo-wschodniej części Lubelszczyzny otrzymają nie tylko drogę ekspresową do stolicy województwa - Lublina, ale także dzięki funkcjonującej obwodnicy Lublina, kierowcy w bezpieczny i komfortowy sposób dojadą do Warszawy czy Rzeszowa, a w przyszłości, po ukończeniu S19, także do Białegostoku.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury